Lean: Gezond Boerenverstand

Geplaatst op donderdag 19 mei 2016

De afgelopen jaren heb ik wat trainingen gedaan in ‘Lean Management’ (ik heb de green belt). Ook heb ik geprobeerd er wat boeken over te lezen. Mijn gevoel erbij was altijd: inhoudelijk nogal logisch, maar te veel focus op tools en trics.

Eens was ik op bedrijfsbezoek bij Skania. Dé Lean showcase in Nederland. En ik moet zeggen: indrukwekkend. Het introductiepraatje van de voorlichter van Skania vond ik het leukst: ‘Wij noemen ‘Lean’ intern ‘GBV’. Iemand enig idee wat dat is?’ Het bleef stil in de zaal. 

‘Gezond Boerenverstand,’ luidde het antwoord.

Yes! Daar werd ik blij van.

Draagvlak
Jaren nadat ik logistiek manager was geweest bij een snelgroeiend handelsbedrijf, ging in naar een Lean-training. Op een gegeven moment dacht ik: ‘Dit is exact wat ik al die jaren gedaan heb.’ Tja, nogal logisch als je continue 25 procent per jaar groeit. Wil je dat operationeel bijhouden en je klanten tevreden houden, dan ga je vanzelf ‘Lean denken’.

Wel grappig: eigenlijk kan ik niet veel met alle trucs die je leert in zo’n training en waarover je in boeken leest. Ik zie ook altijd voor me hoe de mensen op de vloer het beleven als er zo’n deskundige voor ze komt staan. Volgens mij heb je dan direct al een probleem met draagvlak. 

Ik probeer meer de beginselen uit te dragen, volgens Lean te handelen en mensen mee te krijgen – bijna zonder dat ze het merken.

Beginselen
De beginselen (het zijn er zeven) zijn soms zo logisch, dat het bijna bijzonder is het erover te hebben. Ik noem er twee:

1) Focus op de klant. Om de beste klantervaring te kunnen leveren, moet je weten wat de klant wil, wat zijn eisen en verwachtingen zijn.

2) Betrek de mensen in het proces en rust ze hiervoor toe. Om écht effectief te zijn, moet je mensen zo toerusten dat zij hun processen en de manier waarop zij werken, kunnen uitdragen en verbeteren.

Jaja…

Het beginsel dat ik wel vaak bezig, is de vierde: Verwijder niet-waarde toevoegende stappen en verspilling. Deze is leuk. En prikkelend, want het dwingt mensen om slimmer te gaan werken. En tijd over te houden om waarde toe te voegen.

Spanningsveld
Wat boeiend is aan Lean is het spanningsveld dat vaak heerst. De theorie (en trainers op een training) dragen uit dat het primair om de klant gaat.

Maar laten we eerlijk zijn: de meerderheid van de bedrijven gebruikt Lean om de rendabiliteit van het bedrijf te verhogen. En geef ze eens ongelijk. Ik doe vaak niet anders.

Uiteindelijk gaat het in een bedrijf primair om continuïteit van de onderneming: geld verdienen. Daarvoor is de onderneming uiteindelijk opgericht.